Zandsculpturen in de Prins Bernardhoeve krijgen iBeacons

10 APRIL 2014, GRONINGEN, THE NETHERLANDS
Samenvatting
Sculpture Park, zoals De Prins Bernardhoeve deze zomer gaat heten, gaat iBeacon technologie inzetten tijdens de zandsculpturen expositie ‘De Hondsrug Verbeeldt. Thema van de expositie is de rijke ontstaansgeschiedenis van het eerste Geopark van Nederland. Bezoekers van de expositie hebben via een iOS en Android applicatie toegang tot exclusieve informatie. De toepassing wordt ontwikkeld door Tapme Media.

Tapme Media en De Prins Bernardhoeve zijn een samenwerking aangegaan voor het creëren van unieke interactieve bezoekerservaringen tijdens de zandsculpturen expositie 'De Hondsrug Verbeeldt'. Hiervoor wordt de nieuwe iBeacon technologie ingezet. Door middel van deze technologie en een applicatie is het mogelijk om locatiebewuste en relevante informatie te ontsluiten op smartphones en tablets. De Beacons worden bij de zandsculpturen geplaatst. Zodra een smartphone of tablet in het bereik komt van een Beacon ontvangt de bezoeker de informatie die bij het sculptuur hoort. Het geheel verteld de bezoeker het verhaal over de rijke ontstaansgeschiedenis van De Hondsrug tot 150.000 jaar geleden met onder andere de ijstijd en de prehistorie.

John Franke, directeur van De Prins Bernardhoeve: “Direct waren wij enthousiast over de mogelijkheden van iBeacon technologie. De zandsculpturen beelden verschillende perioden en onderwerpen uit van het Hondsrug gebied. Door de samenwerking met Tapme Media kunnen we nu op een vernieuwende wijze veel meer vertellen en laten zien over de ontstaansgeschiedenis van dit unieke gebied. Door de toepassing van deze technologie trekken wij ook de smartphone generatie naar de expositie en willen wij mensen prikkelen om na de expositie de verschillende expeditiepoorten en hotspots in de provincie te bezoeken.”

De informatie die de bezoeker zal ontvangen bestaat onder andere uit animaties, beelden uit de werkelijke omgeving, audiofragmenten, gedetailleerde achtergrond informatie en beelden van de making-of. Professor van Gniffelen, een karakter uit de animaties, neemt bezoekers van jong tot oud mee in de geschiedenis van De Hondsrug.

CEO van Tapme Media, Sietze de Jong: “Dit is een waanzinnig nieuw project voor Tapme Media na de succesvolle lancering van iBeacon technologie in het Groninger Museum. De expositie ‘De Hondsrug Verbeeldt’ heeft een enorm educatief karakter, ons platform is uitermate geschikt voor het overbrengen van de ontstaangeschiedenis in een mix van media. De applicatie vertelt het verhaal op basis van de locatie van de bezoeker die zijn eigen route kan lopen, de informatie past zich hier automatisch op aan.”

Tapme Media & Tapart

Tapme Media is een in Groningen gebaseerde organisatie die innovatieve applicaties ontwikkelt met iBeacon technologie. Deze nieuwe technologie maakt het mogelijk om contect uit de fysieke omgeving toe te voegen aan applicaties waardoor deze relevante, gepersonaliseerde en locatie bewuste content kunnen ontsluiten. De toepassingen van Tapme Media verbinden fysieke objecten en infrastructuren met digitale belevingen en content. Het stelt organisaties in staat om in real-time te communiceren met mensen op basis van locatie.

Tapme Media heeft het platform Tapart ontwikkeld speciaal voor musea en exposities, dit platform is ook ingezet in het Groninger Museum bij de nieuwe expositie ‘De Collectie’. Meer informatie op www.tapme.nl

Sculpture Park & De Hondsrug Verbeeldt

De Prins Bernardhoeve in Zuidlaren heet deze zomer Sculpture Park. Vanaf 9 maart wordt in het complex keihard gewerkt aan de realisatie van ‘De Hondsrug Verbeeldt’, een gigantische zandsculpturen expositie over de ontstaansgeschiedenis van De Hondsrug. In totaal wordt er 7.000 ton zand in het complex gebracht waaruit 25 internationale kunstenaars, de top van de wereld, de sculpturen zullen ‘carven’. De expositie zal in de eerste week van Mei officieel worden geopend.

Citaten
"“Direct waren wij enthousiast over de mogelijkheden van iBeacon technologie. De zandsculpturen beelden verschillende perioden en onderwerpen uit van het Hondsrug gebied. Door de samenwerking met Tapme Media kunnen we nu op een vernieuwende wijze veel meer vertellen en laten zien over de ontstaansgeschiedenis van dit unieke gebied. Door de toepassing van deze technologie trekken wij ook de smartphone generatie naar de expositie en willen wij mensen prikkelen om na de expositie de verschillende expeditiepoorten in de provincie te bezoeken.”" John Franke, directeur van De Prins Bernardhoeve:
"“Dit is een waanzinnig nieuw project voor Tapme Media na de succesvolle lancering van iBeacon technologie in het Groninger Museum. De expositie ‘De Hondsrug Verbeeldt’ heeft een enorm educatief karakter, ons platform is uitermate geschikt voor het overbrengen van de ontstaangeschiedenis in een mix van media. De applicatie vertelt het verhaal op basis van de locatie van de bezoeker die zijn eigen route kan lopen, de informatie past zich hier automatisch op aan.”" Sietze de Jong, CEO van Tapme Media
  • Medium square sietze

Sietze de Jong

CEO & Founder, Tapme Media
    sietze@tapme.nl
    +31(0)50 211 0510
    +31(0)6 2496 9209
Over Tapme Media

Tapme Media is a Groningen based organisation creating innovative applications with Bluetooth Low Energy (iBeacon) technology for adding real-world context in applications. We are early-adopters of new technologies, innovators in mobile and we have a passion for creating unique mobile experiences.

Our solutions utilize iBeacon technology to connect physical objects and infrastructures with digital experiences. It enables business owners to communicate with people relevant to their location and time.

Tapme utilizes these technologies for broadcasting hyperlocal interactive content, push-notifications and personalized offers and advertisements, and for pin-point accurate indoor/outdoor navigation and positioning.

Visit our website for more information www.tapme.nl