Kunst komt tot Leven

Unieke bezoekersbelevingen in het Groninger Museum

25 MAART 2014, GRONINGEN
Samenvatting
Tapme Media en het Groninger Museum creëeren de eerste Beacon en Near Field Communication ervaring voor museum bezoekers. Het Groninger Museum is het eerste museum in nederland dat deze 'cutting-edge' technologie inzet voor het ontsluiten van hyperlokale content over fysieke objecten in de tentoonstelling op smartphones en tablets. De tentoonstelling wordt geopend op 28 Maart, de technologie is vanaf 29 maart voor het publiek toegankelijk.

Het Groninger Museum en Tapme Media lanceren een uniek project met Beacon en NFC technologie voor het ontsluiten van interactieve content op basis van bezoekers locatie. De toepassing voegt een extra laag diepgaande informatie toe in een mix van interactieve media waardoor fysieke (kunst) objecten tot leven komen voor een unieke bezoekerservaring.

Beacons zijn kleine draadloze apparaatjes die Bluetooth Smart signalen uitzenden. Smartphones en tablets zijn in staat om de Beacons te ‘voelen’ en wanneer zij in het bereik zijn ontvangt de bezoeker interactieve content over (kunst) objecten. Bezoekers kunnen ook een informatiebordje ‘tappen’ met een NFC gereed toestel om interactieve content op te vragen.

Het platform geeft het Groninger Museum inzicht in de interacties van de bezoekers met de fysieke objecten in real-time. Het geeft een grondige analyse van bezoekersbewegingen in het museum en statistieken over de interesses en de opinie van het publiek. Waardevolle informatie voor het Groninger Museum voor het verbeteren van de bezoekers ervaring.

Smartphones en Tablets

Devices met iOS 7 of hoger en Android 4.3 of hoger kunnen in combinatie met de Tapart app (beschikbaar in de App store en Google Play store vanaf 28 Maart 2014) communiceren met de Beacons in het museum. Devices die NFC gereed zijn kunnen zonder app communiceren met de NFC-tags die in de informatiebordjes zijn verwerkt. Bezoekers die niet beschikken over een geschikte smartphone of tablet kunnen een tablet huren van het museum zodat ook zij toegang hebben tot de interactieve media.

De tentoonstelling

De toepassing in het Groninger Museum is het eerste project van Tapme Media waar de techniek in een echte gebruikersomgeving getest zal worden vanaf 28 maart bij de nieuwe tentoonstelling ‘De Collectie’. De techniek zal vanaf de opening beschikbaar zijn voor het publiek.

Tapme Media

Tapme Media is een in Groningen gebaseerde organisatie die innovatie applicaties met Beacon en NFC technologie ontwikkelt voor het toevoegen van 'real-world' context in applicaties. De toepassingen van Tapme Media verbinden fysieke objecten en infrastructuren met digitale belevingen. Hierdoor kunnen organisaties communiceren met mensen op basis van locatie en tijd.

Tapme Media gebruikt deze technologie voor het ontsluiten van hyperlokale ('context-aware') content, versturen van gepersonaliseerde berichten en aanbiedingen, en voor nauwkeurige indoor/outdoor navigatie en positionering.

• Medium square sietze

Sietze de Jong

CEO & Founder, Tapme Media
    sietze@tapme.nl
    +31(0)50 211 0510
    +31(0)6 2496 9209
Over Tapme Media

Tapme Media is a Groningen based organisation creating innovative applications with Bluetooth Low Energy (iBeacon) technology for adding real-world context in applications. We are early-adopters of new technologies, innovators in mobile and we have a passion for creating unique mobile experiences.

Our solutions utilize iBeacon technology to connect physical objects and infrastructures with digital experiences. It enables business owners to communicate with people relevant to their location and time.

Tapme utilizes these technologies for broadcasting hyperlocal interactive content, push-notifications and personalized offers and advertisements, and for pin-point accurate indoor/outdoor navigation and positioning.

Visit our website for more information www.tapme.nl